""Hidup beri kita beratus alasan utk menangis, Allah beri kita beribu kekuatan untuk tersenyum!.""

Sunday, December 9, 2007

Buku Pilihan 2:

Buku: Nilai Cinta Menurut Al-Quran
Judul asal : Al- Hubb Fill Quran
Karya asal: Dr MAhmud Bin Asy-Syarif


" Barang siapa yang mencintai kerana Allah dan membenci kerana Allah,maka sempurnalah imannya"


Adakalanya orang mengerutkan dahinya ketika mendengar kata " cinta" dalam al-Quran... Kadangkala ia memalingkan mukanya,ber-hauqalah ( mengucapkan " laa jaula walaa quwwata illaa bilaah") dan meminta perlindungan dari tema ini dan dari orangnya.

Hakikat cinta sebenarnya adalah kehidupan spiritual. Cinta berasal dari Allah dan untuk Allah. Cinta kepada selain-Nya hanyalah dimensi cinta kepada-Nya. Kekeliruan dalam memahami masalah cinta akan membuat keyakinan seseorang menjadi tempang, sebab ia akan mencampuradukkan antara cinta mutlak dengan cinta nisbi..


Jelmaan cinta tersebut adalah hadirnya agama kita, Islam. Agama rahmatal lil'alamin yang menyerukan cinta: cinta kepada Allah, cinta kepada Rasullah SAW, kepada agama, kepada akidah dan kepada sesama makhluk, sebagaimana Allah menjadikan kecintaan antara suami-isteri sebagai bahagian dari tanda-tanda kekuasaan-Nya. Buku ini hadir adalah untuk menjelaskan hakikat cinta , jenis-jenis dan penjelasannnya.


Ucu Lina: Buku ini memberikan gambaran nilai cinta dalam Islam. Cinta dlm Islam adalah kaedah yang ada batas.. Ia adalah jalan, petunjuk,simpulan dan ikatan.. Penghuraian yang sistematik dan mudah difahami dan kisah-kisah cinta wali Allah turut dimuat didalam buku ini. Semoga buku ini dapat dijadikan panduan kepada kita yang sedang mencari CINTA....

No comments: