""Hidup beri kita beratus alasan utk menangis, Allah beri kita beribu kekuatan untuk tersenyum!.""

Thursday, February 14, 2008

Buku Pilihan: Detik-detik Hidupku.. Hasan Al-Bana

Tajuk Buku: Detik-detik Hidupku.. Hassan Al-Bana
Penterjamh: Wan Jaffree Bin Wan Sulaiman

Buku ini terjemahan dari buku " Memoir of Hassan al_bana " oleh N>M Shaikh, terbitan International Islamic Publichers. Karachi,Pakistan. Separuh dari buku "Memoirs of hassan al-Bana" itu diambil dan diterjemah olehN.M Shaikh dari sebahagian buku " Muzakirat ad-Da'ie wa Da'iyyah" oleh Hassan al-Banna.

Buku ini penting bagi sesiapa yang mengetahui secara latar belakang orang yang mengasaskan gerakan Ikhwanul-Muslimin - iaitu Hassan Al-Banna. Dengan membaca buku ini, kita akan faham dan mengapa gerakan Ikhwanil-Muslimin mampu menjadi satu gerakan Islam yang digeruni musuh-musuh Islam. Hassan Al-Banna, dalam masa dua dekad telah menyusun gerakan Ikhwan-ul-Muslimin dengan begitu rapi sehingga ada cawangan ketenteraannya sendiri.

Buku ini menyingkap rahsia peribadi seorang tokoh dan pemimpin yang telah berjaya menyatukan orang dari berbagai golongan kedalam satu harakah yang bukan saja himpunan akhlak mulia,bahkan seterusnya menjadi pencetus pembaharuan dalam arus kebangkitan Islam masakini.

" JADILAH KAMU SEPERTI SEPOHON KAYU ( POKOK), MEREKA MELEMPARINYA DENGAN BATU, TETAPI KAMU MELEMPARKANNYA
( MENGGUGURKAN) KEPADANYA DENGAN BUAH YANG RANUM."
- IMAM HASSAN AL-BANNA-


Ucu Lina: Buku ini memang best. sebelum ini biasa dengar nama saja tetapi sejarah hidup Iman Hassan Al-Banna belum pernah baca dan kaji. Semoga Allah memberi kita semua kekuatan dalam perjuangan ini... AMIN

1 comment:

Anonymous said...

kalau di indonesia diterjemahkan langsung dari buku bahasa arabnya "mudzakirat dakwah waddaiyah" dengan judul "Memoar Assyahid Hasan Al Banna"